DÍZEL KIPUFOGÓGÁZ-KEZELŐ FOLYADÉK (DEF)

EURO 6, DÍZELMOTOROK ÉS SZELEKTÍV KATALITIKUS REDUKCIÓ:

MINDEN, AMIT TUDNIA KELL

Ismertetjük az Euro6 károsanyag-kibocsátási szabályozás hatását autóinkra, azok vezetőire, valamint a környezetre.

MI AZ EURO6?

Az Euro6 egy európai uniós jogszabály, amely a gépjárművek károsanyag-kibocsátását csökkentve elősegíti annak fokozottan környezetbarát működését. A jogszabály korlátozza a közúti gépjárművek által kilométerenként kibocsátott nitrogén-oxidok (NOx) és szénhidrogének megengedett maximális mennyiségét.

A benzin- és dízelüzemű gépkocsikra eltérő szabályok vonatkoznak az új Euro6-os jogszabály hatálya alatt. A dízelüzemű autóknál a NOx-kibocsátás megengedett határértéke a korábbi 180 mg/km helyett csupán 80 mg/km, míg az engedélyezett szénhidrogén-kibocsátás 230-ról 170 mg/km-re csökkent. A benzinüzemű autóknál a NOx-kibocsátás megengedett határértéke változatlanul 60 mg/km, az engedélyezett szénhidrogén-kibocsátás továbbra is 100 mg/km.

Más autógyártókhoz hasonlóan a Jaguart is törvény kötelezi, hogy az alábbi határidőkkel teljesítse az új előírásokat:

  • 2015. január 1-től minden újonnan bevezetett gépkocsinak teljesítenie kell az Euro6 normát. Ez minden, a piacon újonnan megjelenő modellre, így pl. a Jaguar XE-re is vonatkozik.
  • A már forgalmazott gépkocsiknak 2015. szeptember elsejétől kell megfelelniük az új szabványnak, ám;
  • Az érintett járművel 2015. június elseje előtt épített és kiszállított példányai 2016. szeptember 1-ig értékesíthetők. A gyártónak azonban ilyen esetekben mérséklésért kell folyamodnia.

MI AZ A SZELEKTÍV KATALITIKUS REDUKCIÓ (SCR) TECHNOLÓGIA?

A szelektív katalitikus reakció (SCR) technológia a 2016. modellévtől kezdve minden dízelüzemű Jaguar gépkocsiban megtalálható.

A berendezés akár 90 százalékkal csökkenti a kibocsátott nitrogén-oxidok (NOx) mennyiségét, lehetővé téve a Jaguar számára az Euro6-os károsanyag-kibocsátási norma teljesítését.

Az új generációs katalizátor mellett az SCR technológia megköveteli a dízel kipufogógáz-kezelő folyadék (DEF) alkalmazását.

MI AZ A DÍZEL KIPUFOGÓGÁZ-KEZELŐ FOLYADÉK (DEF)?

A DEF, más néven AdBlue®, AUS 32 és ARLA 32, egy nem mérgező, színtelen, szagtalan, nem éghető folyadék. Az autó fedélzetén, egy külön erre a célra szolgáló tartályban tárolt DEF folyadékot a kipufogórendszerbe fecskendezik, megtisztítva a kipufogó-gázokat. A folyadék ártalmatlan vízpárára és nitrogén gázra bontja a nitrogén-oxidokat.

A DEF KARBANTARTÁSA

Fontos, hogy Jaguarja DEF-tartályában mindenkor legyen folyadéktöltet; az Uniós jogszabály előírja, hogy enélkül nem szabad beindítani a motort.

Az autó információs központja tájékoztatja Önt, ha a DEF-szint kezd alacsony lenni, és bőven időben figyelmezteti, hogy szervizidőpontot kérhessen a folyadék feltöltésére. Helyi Jaguar kereskedője / hivatalos szakszervize emellett a rendszeres karbantartás során is feltölti a tartályt. További tájékoztatás a Kezelési kézikönyvben.

HONNAN FOGOM TUDNI, HOGY ALACSONY A DEF-SZINTEM?

A fedélzeti információs felületen egy sor üzenet jelenik meg, ha a DEF-szint kezd alacsony lenni.

1. Az első üzenet arról tájékoztatja Önt, hogy a DEF-szint elérte azt az értéket, ahol ajánlatos rátölteni a folyadékból.
2. A második üzenethez SÁRGA figyelmeztető ikon társul, ekkor felszólítja Önt az autó, hogy töltse fel a DEF tartályt.
3. A harmadik üzenet visszaszámlálással jelzi a DEF teljes kiürüléséig megtehető távolságot. Ezt követően a jármű nem indítható be.
4. Az utolsó üzenethez PIROS figyelmeztető ikon társul. Ez akkor jelenik meg, amikor a megtehető távolság nullára csökken, és arról tájékoztatja Önt, hogy a DEF tartály feltöltéséig gépjárműve nem indítható be.